Pages

August 28, 2010

Ada orang lagi better dari kamu

Bismillahirrahmanirrahim.

Pernah tak kamu rasa macam tak best je bila ada org better drpd kamu?

Pernah kan...sebab kamu juga manusia. Sama macam saya.

Saya juga pernah rasa.

Saya tau, perasaan hasad dengki mmg tak baik.

Tapi saya bukan hasad dengki, smpai nak mintak nasib malang menimpa dkat org tu.

Saya cuma geram, kenapa saya juga tak boleh jadi better macam dia?

Kenapa, saya masih belum perfect?

Ha'ah, mmg saya belum perfect. Kamu juga bukan perfect.

Maksudnya org yg better drpd saya tu juga bukan perfect. Btul kan?


Saya percaya, bila dia better drpd saya dlm akademik, mesti ada sesuatu yg saya lagi better drpd dia di segi lain.

Mungkin saya lagi better drpd dia dr segi....erm....

Ermm.....

Errr....

.......

Saya tak tahu apa kelebihan saya.

Dia anak org kaya. Ayahnya professor. Dia ada kereta. Dia menang pertandingan pringkat kebangsaan.

Saya?

Saya tau, semangat competition dlm diri saya agak kuat. Sebab tu saya rase tak senang tgok org lagi better drpd saya. Saya rasa mcm nak compete je dgn dia.

Tapi sekali sekala, ada jugak rasa down.

Sebab dia budak bijak. Dan saya akan selalu jadi kurang bijak berbanding dia.

Sapa nak bagi balik semangat utk belajar pada saya...? (T_T)


Saya tahu.

Tuhan saya. Allah Maha Penyayang.

Dia yang memberi ujian kepada saya.
Dia juga akan menggembirakan saya.

Kan? =)

Jadi,

wahai Tuhanku, aku hanyalah hambaMu. Segala ketentuan Mu akan ku terima. Cuma, bantulah aku menghadapinya. Kerana aku hanya ada Kamu di sisi ku. Dan Engkau yang Maha Berkuasa.Amin.

"Inna akramakum 'indallahi atqakum."

Tapi diri ini juga tak tahu, sama ada diri ini sudah cukup bertaqwa atau tidak....

3 comments:

  1. actually..it is not about to compete with others but it is about to compete with ourself~
    insyaAllah...we will do better..lets the other be, but what we do is the utmost important one...huhu..(banyak kot grammar aku salah~hehe)

    ReplyDelete
  2. bersaing secara sihat tak salah,malah sangat bagus.iqra'!
    semangat competition yang kuat dalam diri akan membuatkan kita sentiasa berusaha menjadi lebih baik,kan? biasalah dalam dunia ni kalau terjumpa dengan orang yang lebih better dari kita.sebabnya bukan kita seorang je yang tinggal kat bumi nie kan?..;)
    betul apa yang ukhti cakap tu,setiap hamba Allah itu ada kelebihannya masing2 yang Allah kurniakan. cuma kita je yang kadang2 x perasan sebab kita asyik nampak kelebihan yang ada pada orang lain..semua orang kalau boleh nak jadi the best kan?
    which one is better, be a special one or a perfect one? ans:~proud to be a slave of Allah~ :)

    ReplyDelete
  3. ilek rr wan...bukan grammar yg dilihat, tpi isi nya~...hehe..thanks beb

    yup....i'm proud to have Allah as my Lord...anyway, sape ye jihadee 'aaliyun ni? kak dayah tukar nama baru ea....

    ReplyDelete

Share your thoughts!