Pages

November 28, 2009

Apa maksud SENGAL dan POYO???

Bismillahirrahmanirrahim.Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Knape aku tulis post kalini adalah utk mmbincngkn definisi sengal dan poyo,dan mngelakkan drpd org terasa dgn pnggunaan perkataan2 ini,atau mnyalahgunakan mksudnya.
Bagi setiap org,definisi sengal dan poyo ni mngkin berbeza,berbeza dgn jarak yg amat jauh.Mungkin.Bagi setiap org berbeza pndangannya.Ada org mngkin suka dipanggil sengal atau poyo,tpi ade juga org yg pndang slek pada gelaran2 trsebut.

Biar aku bgtau ape definisi aku bg perkataan sengal dan poyo.Bagi aku:
Sengal tu slamber otai,sengallaa..tak pduli ape org cakap,spontan,redah,layan je~~
Poyo plak prasan bagus,tpi dia prasan bagus mulut je,hatinya humble~~biasala manusia...

Oleh itu,utk mmbongkar lebih lnjut mksud sengal dan poyo ni,aku tlah mnjalankan survey kpd bebrapa org yg trpilih dan yg slalu guna prkataan ni...hehe...dan hasilnya adalah sperti berikut:

Khairi
Sengal=kira mcm gile,bebal,bagal n sume yg mnnunjukkan perangai atau sifat negative...
Poyo=perasan bagus,macam bagus je...

Yaumil
Sengal=Ad seorg budak kecik bertanya pada sya "kak,ape itu sengal?".Sya xbley bg jwpn on the spot.Jadi sy jawab "sengal tu sakit badan dik."Haha.sengal tu aku bagi kat sorg yg kadang2 mnjawab dgn lucu but so annoying.
Poyo=poyo plak aku bg kat org,especially man,org yg bajek bagus.kadang2 gaya dia sndri yg mnyebabkan dia nmpak bagus.haha

Majdi
Sengal=sinonim dgn perlakuan nakal yg berjaya mncuit hati org dgn mmbuatnya 'geram'.
Poyo=sikap sesorg yg mnunjukkan kelebihan diri @ berlagak dgn berkeyakinan,seolah2 pakar/pandai.Namun gayanya dapat diterima org.

Afifah
Sengal & poyo=Buleh dikatakan mcm agak lampi laa,takpun lurus bendul pun bleh..xbrape update dan macam2 lagi...haha

Syafiq
Sengal=xbleh blah,slamber badak,ikut suka hati je,tp kerja mantap
Poyo=eksyen lebih2 takde motif,prasan giler,smart luaran je

Khadijah
Sengal=Sy taktau maksudnya.Takpenah guna.Tapi kakak cakap mksudnye,senget.
Poyo=Pun jarang.Tp agaknye maksudnya cam perasan gitu rr.

Yanti
Sengal=Menurut kamus dewan,sengal ialah berkaitan dgn lenguh,for example lenguh atau sengal kaki.
Poyo=Kalu tak silap,bijak tapi hodoh.hehe

Burhanuddin
Sengal=Kita org trengganu,sengal tu luga.Luga tu ape?Mengjengkelkan
Poyo=bajek

Wan Nur Atikah
Sengal=Buat aku geram dgn lawak yg ntah pape..padahal trhibur la jugak...tp kdg2 sakit hati..fuh sengal~
Poyo=Cam muka selenge jep...cam taktau pape padahal puasla kite ni dok terangkan kat die...

Adlina
Sengal=Aku kategorikan org sengal tu yg mcm suka buat lawak bodoh2 n klakar.e.g.:Nabil raja lawak
Poyo=Kalu diikutkan mkna asalnya dumb,tp bg aku poyo adalah seseorg yg selamba,muka tak bersalah kalau buat lawak


Badran
Sengal=Tak sama macam sendal
Poyo=Tak sama macam paya..



Fadhilah Ulfah
Sengal=Tahap half gile n need test before admit to tanjung rambutan
Poyo=Tak sedar diri die kene kutuk blakang dgn krew masa audition AF..hak2..amek kao

Hanif
Sengal=Kurang cerdik
Poyo=Perasan lebih

Umizatul Khaliesah
Sengal=Takley bla..
Poyo=Poyo tu cntik,ikt kamus,tp bese guna sebaliknye..

Jaffar
Sengal=Rasa aku macam gile2 perlakuan mcm bodo tp klaka
Poyo=Lebih kpd bajek la...tunjuk mcm die bleh buat satu bnde tp just tunjuk2 je...seek attention...nape tnye soklan cmni?


Zati Hananin
Sengal=Kurang kot,aku pn tak tau cmne nak describe..kene rujuk kamus dewan la teha...
Poyo=Lebih kurang perasan+slumber kot(ade org tak suka aku guna perkataan ni)
Teha,ko kene tambah lagi satu perkataan,'siot'...

Hani Nabilah
Sengal=Nak dekat kepada bodo
Poyo=Multipurpose word nih.Tengok pd pggunaan ayat."Cam poyo je"-bleh jd maksudnya ditujukan kpd org yg mmbuat sesuatu diluar pd batasan umum."Die ni poyo"-bleh jadi ditujukan kepada org yg overreact.dsb...

Anas Mazli
Sengal=Tak betul
Poyo=Berlagak

Syaridah rumate aku
Sengal=Tak betul @ ngok ngek
Poyo=Over


Hadi
Sengal=Pak pandir..actually sengal berasal dr perkataan lenguh yg besenye digunakan untuk otot anggota badan spt tgn,kaki,etc...tp bile disandarkan pada OTAK,maka jad cam pak pandir la lebih kurang =)

Nadiatul Husna
Sengal=Tak memasal
Poyo=Beria sgt aih...haha

Shariffah
Sengal=ngade
Poyo=Ngarot kot...

Zunnurain Fahmi
Sengal=Sakit atau bisa di sesuatu bahagian badanyang disebabkan lenguh atau penat...
Poyo=Ntah la...pe ek maksud die..ko yg slalu guna

Akmal
Sengal=Macam Rahman rr
Poyo=Macam aku..hehe

Shamirul
Sengal= ape yg ko buat tu mcm x matang,gile2
cth cam...ko amek air letak dlm kasut pastu minum ke
senang citer,mcm wat mende yg leh jatuh kan kemachoan bg lelaki dan keayuan bg aweks rr
Poyo= satu keadaan yg mana ko perasan diri ko bgus..dr segala aspek..cth camni.ko ade kasut bru.but then ko g mane2 pastu ko rs ko berbangga dgn kasut tu.pastu mcm bajet ko sorg je ade kasut uh walhal kasut tu takde ape pun sgt tp ko terover

Yup..depend on everyone la on how they define the words...tp hati2..klu guna perkataan ni pd org lain yg mndefinisikan mksudnye berbeza dgn ape yg kita mksudkan..maka ia bleh mmbawa kpd pergaduhan!Ade org mnganggap sengal dan poyo sbgai prkataan yg positif,tp ade jugak yg mnganggap ia sbgai sesuatu yg negatif...Hehehe..pandai2 korg la ye...korg dah besar..
 

12 comments:

  1. Teha, entri ni pon comey jugak. Haha! Sori aku tak reply untuk definition ni. Tapi aku rasa aku lah yang selalu guna dua2 perkataan nih. Ish3. Bagi pihak aku, sengal is something yang sangat2 funny and slumber and orang yang macam HUHAHUHA! Hehe. Poyo pulak, something yang macam menonjol tahap zirafah (tinggi tak??), tak kiralah orang or situation. But usually, orang lah kan. Haha. But both don't mean something yang irritating atau annoying la.

    ReplyDelete
  2. sengal dan poyo..dua2 ak tak suka guna..ak tul2 menyampah sapa yang guna word mcm tu..ak rasa diorang bermaksud untuk diri sendiri bila ckp mcm tu..kesian ak tengok...

    ReplyDelete
  3. to ama:
    wah2...best2...utk ko aku nak jadik dua2!hahahaha...aci tak??

    To anonymous:
    Well...setiap org ade persepsi sndri kan...mgkin anda lepas ni bleh gitau org yg anda tak suka diorg guna prkataan tu dpn anda~

    ReplyDelete
  4. sengal : owg 2 pndai..tp dye wt perkara bodo..
    poyo : berlagak bagos../ slumber

    ReplyDelete
  5. aku ni sllau org cakap sengal.sadis..tp bila aku fk balik...mmg de betulnye kot.contoh letak keta kt lain cari keta kt tempat lain.bawak buku x bawak pen.hahah.sadissss

    ReplyDelete
  6. aku ni sllau org cakap sengal.sadis..tp bila aku fk balik...mmg de betulnye kot.contoh letak keta kt lain cari keta kt tempat lain.bawak buku x bawak pen.hahah.sadissss

    ReplyDelete
  7. poyo tu suka cakap menunjuk kt depan org.tp cari mcm budak2.mcm keluarkan dompet depan org ramai pastu nak tunjuk kt org ko banyak kad kedit ke.haha.

    ReplyDelete
  8. poyo tu suka cakap menunjuk kt depan org.tp cari mcm budak2.mcm keluarkan dompet depan org ramai pastu nak tunjuk kt org ko banyak kad kedit ke.haha.

    ReplyDelete
  9. This is the best article I've seen when I googled 'apa maksud poyo'. You actually did research!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha thanks!

      But then some see the word as good, some bad...so I guess it depends on the person's circle of friends/society ¯\_(ツ)_/¯

      Delete
  10. Aku tak suka dngar dan tak suka guna perkataan "POYO". Bagi aku ini prkataan yg tak diiktiraf. Hnya digunakan oleh budak2 baru nak up. "SENGAL" pulak bagi aku ia dah lama ada dlm kamus. Namun, kali ini ia mmberi maksud berbeza. Maksud asalnya ialah sakit badan. Sengal kali ini bermaksud spt bodoh / tak ada akal. Boleh diguna sesama kwn shj. Jika diguna
    dlm urusan rasmi atau terhadap org yg tidak dikenali, akan menyebabkan tragedi.

    ReplyDelete

Share your thoughts!