Pages

December 31, 2011

Siapa cakap hanya Superman yang boleh jadi hero?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

You know how does it feels when people expect you to do something that you know to be almost impossible to achieve?
Stttrrrrrressssssss! Kan?
Haha. Macam tu la jugak aku rasa sem ni. Huhu.
You know, my mom expect me to get Dean’s list for my degree. So I would have to maintain my CGPA to be above 3.5 until the end of these four years.
Didn’t it seem to be almost impossible? Memandangkan CGPA aku sekarang pun paras hidung Dean je. Aduh. Nasib baiklah Dean punya hidung tu mancung sikit. Haha.
Kalau aku dapat B+ pun untuk sesuatu subjek, kompem-kompem la tarik CGPA aku kan. Dah tak boleh nak score above 3.5. Huhu.

Ni baru satu subjek yang mencabar. Belum subjek sem depan lagi. Dan subjek tahun depan. Dan seterusnya. And I got 5 more semesters to go. Boleh ke aku maintain 3.5 without falling?
So I got tensed. Because of my mom’s expectation.

Huhu. Aduuu… tension kan bila cerita bab CGPA ni?
Hehe. Aku la. Korang, aku tak tau. Ala, korang kan pandai pandai…

Eh, eh, korang jangan ikut tension bila aku cerita bab CGPA ni. Huhu.
That expectation to get high CGPA is on me, not on you. Mak aku suruh aku  dapat high CGPA, bukan mak aku suruh kau.  So don’t get tensed unnecessarily. Aku yang sepatutnya tensed, bukan kau. Haha.
Well…
Maybe korang pun nak benda yang sama. Maybe korang pun nak dapat CGPA tinggi. Tak kira la mak suruh atau tak. Well, sapa yang tak nak kan?
But then,it raised up one question.
Is that what we really need?
Kenapa kita perlukan benda tu sebenarnya? Betul ke kita memang perlukan gila-gila benda tu? Kalau tak dapat, kita akan mati?

Hmm…I don’t think so.
Entah-entah kan, kita tak perlukan pun high CGPA tu. Because maybe in the future, without good grades pun kita dah mampu achieve our goals. Or maybe kita dah mampu jadi jutawan dah. Wow. money
Ceyt, CGPA. Kau untuk apa sebenarnya? Haha.
Oh well. Apa-apa pun, we still want good CGPA kan? At least kita nak la jugak excel in everything we do kan.

Owh but remember, CGPA is not everything. Like I said earlier, entah-entah kita tak perlukan pun high CGPA tu. Entah-entah in the future, diorang (I mean the employers, authorities etc.) tak pandang pun pada high CGPA. They look for soft skills, don’t they?
Alaa…kelebihan korang kan banyak. Bukannya wajib dapat good CGPA baru boleh achieve goals or or get good jobs or dapat banyak duit. It all depends on your rezeki. And siapa yang bagi rezeki tu?
Allah kan?
He knows what you need, so He gives accordingly. He knows what you can handle, and what not. So He gives accordingly. Tak lebih, tak kurang. So that kita mampu nak handle apa yang Dia bagi, tak kira lah rezeki or ujian. Dia Tuhan kita. Dia tahu lah apa yang terbaik untuk kita. Dia yang cipta kita, kan?
So trust Him. Kalau tak percaya pada Dia, nak percaya pada sapa lagi?Manusia? Halloo…manusia tak perfect la.
Well, kalau nak lebih, boleh je. Mintak lah. Dia kan Baik? Lagi baik dari orang yang pernah buat perkara paling baik untuk kau.

Super Baik. Maha Baik.

And remember, setiap orang ada kelebihan masing-masing. Ergo, what you need may differ from what I need. Comparing your expectations with others may not work. What important is,we strive in doing what we know best. We know our own kelebihan, so focus on developing it. It’s our asset.
Khalid Al-Walid terrer strategi perang, so he polished his skills in it to win wars here and there, broadening Islamic empire. Albert Einstein terrer bab Fizik so he focused on that and published theories here and there, giving better understanding about the universe. They knew what their abilities were, and they polished it, so they became heroes in their fields.
Suparman
Relax. Dunia masih belum berakhir. Harapan masih cerah.
You guys have special abilities, too. Sapa cakap hanya Superman yang boleh jadi hero?

***

I told my friends yang aku risau nak exam subjek Math Method ni. But then diorang kata,
Ala, kau boleh buat punya. Cakap je takut. Last-last dapat markah tinggi jugak.”

Haha. Now try reading it with a little bit of jealousy, menyampah, and a little bit of sarcasm maybe.

Hahahahahaha. Aku tau, korang tak berniat macam tu pun. But hey, I do feel a little bit turned down when you said that to me.

Aku cuma nak luahkan je perasaan takut aku tu, supaya aku tak tension sangat kalau aku dok pendam sorang-sorang. Last-last aku kena marah balik. Hahaha. Seolah-olah macam korang kata “Ala tak yah cakap ar. Tipu arr ko takut nak exam.” Macam aku tak dibenarkan untuk rasa takut.
Hey, aku pun manusia what.


But then…

Dalam kata-kata tu jugaklah doa. Yelah, kalau semua member yang aku jumpa cakap macam tu pada aku. “Ala…ko boleh buat la…” Mau tak makbulnya kata-kata tu. Ahahahahaha. Mak jugak yang untung~

Plus, expectations like that are what drive us to victory. A little bit of stress is needed for us to be brave enough to push our limit. Motivasi gak tu, walaupun argh sakit hati la jugak bila dengar orang cakap macam tu banyak kali kan. Hahaha.

And that’s when you need to talk to God. Stress? Of course, God is always there. Is He not?

Tapi kalau dah banyak kena stress macam tu, tak cakap dengan Tuhan jugak…aii tak tau lah. Silap hari bulan aku terjun keluar tingkap tingkat 4 ni ha. Hihi.

***

Alhamdulillah…
Lepas pun exam Math Method. Going through the exam feels like going on a war, you know. War! Haha hyperbola lebih

Haha. At least I’m happy after exam ni habis. Sebab Dr. Samsun bagi hints yang membantu kitorang untuk jawab paper ni. Hehehehehe.

Memanglah dia jugak yang suka bagi soalan susah-susah, but then he helped his students to answer the questions. Kira ok la tu. Hahaha.
Tapi kena hati-hati jugak. Dr. Samsun ni marking punya lah detail, salah sikit yang atas, memang yang bawah-bawah dia dah tak tengok. Dia pangkah terus.

Argh. Sebab tu la markah Mid-Sem exam dengan markah quiz aku teruk. Ahahaha.
4 mukasurat untuk satu soalan kau tau?!
Buat benda ni penat. Reti tu reti buat, tapi penat. Dan panjang. Dan sakit tengkuk asyik dok membongkok. Dah nak muntah rasanya sebab buat panjang-panjang tak habis-habis, last-last tengok jawapan salah.
Argh.

Pengalaman…pengalaman…Haha.
Tapi alhamdulillah. Allah bantu.
Allah bantu. Allah sayang.
And TQ Dr. Samsun!

***

Seeking knowledge for the truth, or seeking knowledge to gain marks for exam?
Contoh la dalam satu subjek ni, nak selesaikan satu masalah, kena guna satu teknik ni.
Kau tahu teknik A tu lah teknik yang betul sebenarnya, (you’ve made some calculations and searched it in the book and on the Net etc.) tapi lecturer tu kata teknik B yang betul.
So in exam, which technique would you use?

Kalau guna teknik A, kemungkinan lecturer tu akan pangkah jawapan kau, even though apa yang kau jawab is the truth.

Kalau kau guna teknik B, kompem la dapat markah. Dah teknik B yang lecturer tu kata betul.
Kau ikut cakap lecturer ke, kau jawab apa yang benar?
A question to ponder upon. wink

2 comments:

  1. ya Allah Teha. bulat mata2 ak tengok number.
    tak payah buat, konfem ak fail! :D

    p/s : Teha ko mmg boleh utk dpt atas atas lagi dari hidung dean tu. name pun TL :)

    ReplyDelete
  2. owh mc wa, aku pun kalau amek subjek kau bulat jugaklah mata aku nmpaknya. tapi takpe. sebab tu la aku amek math. sebab nak mata bulat. ahahahaha :D

    hahaha buleh tu insyaAllah lah buleh. tapi benda yang dah lepas tak buleh nak ubah~owh cgpa...:(

    ReplyDelete

Share your thoughts!