Pages

December 30, 2010

Versus Hlovate, from my perspective

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.


Sorry McWa, aku tak suka Hlovate macam kau. Haha.

Aduh. Setelah diberi cdgn oleh seorg kawan utk mmbaca karya Hlovate, tergerak jugak hati nak baca. Lebih2 lagi aku mmg pembaca buku cerita, Hlovate pula seorang pengkarya yg agak feymes setelah buku dia disebut2 oleh member2 keliling aku.

Aish, aku tak paham.

Ok aku tau, selera buku kita berbeza. Mungkin korang lebih suka buku2 chicklit. Bukan macam aku. Haha.

Aku dah try cari buku Versus karya Hlovate kat merata2 tmpat kat kedai buku Kuantan ni, satu pun takde. Takde rezeki kot. Aku tanya kawan2 aku yg ada buku Hlovate. Sorang kata dah bawak balik umah. Sorang lagi dah pindah, sebelum aku sempat pinjam buku dia. Haish, memang takde rezeki.

Akhirnya semalam aku gi fotostat kat bilik kawan, kebetulan dia peminat Hlovate jugak. Heh. I wont let go of this chance that easily. Ape lagi, aku pinjam dua buku dia. Versus and Rooftop Rant.

Well, bawak balik buku tu ke bilik, mula2 aku berasa agak kurang yakin la. Ye la, aku kan jenis peminat Dan Brown, ada ke nak baca buku Hate+Love=Hlovate mcm ni?

Start baca lebih kurang 11 mlm. Then berhenti baca kol 12.30mlm, nak tido. And serius, aku tido malam tu dgn perasaan yg agak sakit hati. Dengan permulaan buku Versus, dgn watak MinnEdina dlm tu.

Ape ke murah sgt dia nak gi kluar dgn lelaki berdua macam tu je??

Ops sorry aku bab2 mahal murah harga diri ni cam angin sket.

Last2 aku pujuk diri aku balik. Ok2 relax beb, buku ni mnceritakan tntang perubahan, so nnti tgah2 novel tu nnti msti dia berubah punyalah. Then mesti laki tu berubah punyalah. Wlupun mula2 lelaki tu berubah demi pompuan tu, and pompuan tu berubah sbb wasiat nenek dia (what a lame excuse!) but aku yakin in the end diorg akan berubah kerana Allah. Then diorg kawen. Then happy ever after. Owh and dont forget,mungkinla akan ada konflik sket sblm kawen tu.

Oh my God. Itu baru aku baca smpai part si AO tu ugut nak terjun atap. Aku tak baca smpai habis lagi tau! Aku tak tau jalan cerita sebenar dia mcm mana.

And guess what, aku sambung baca harini, huh. Please la AO and Minn, kawen je la. Buat penat je aku layan konflik korang tak sudah! Aku dah tau la, in the end korang akan kawen jugak! Aku smbung baca buku tu pon sebab aku mengharapkan ade la twist sket dlm jln cerita dia. Mngkin la si Minn tu tetibe Kena rogol ke ape. Something more drastik. Tengok2...sama je maca tekaan aku.

Oh well. I admit, mngkin je tekaan aku bg ending cerita ni salah. Ok fine. Klu diorg tak kawen pon, mungkin salah sorang mati. takpon si Minn tu kawen ngn Sun. Tak pon takde sape2 kawen. Dah. End of story. Ape susah sgt nak teka?? Adoila.

Sorry2, no offence. Aku tau, taste kita berbeza, bahan bacaan kita berbeza. Dan apa yg kita nak dari sesebuah buku pon berbeza. Aku kalau baca novel, (English preferably) aku baca sebab aku nak fakta dlm buku tu. History, science or maybe debates about religion. Debates put in an interesting way. That's why I'm trying not to miss any of Dan Brown's books.(walaupon dia buat buku like 4-5 years per book). Lama, sebab dia bnyak buat kajian. Dan tajuk2 yg diceritakan juga berbentuk fakta yg tak ramai org tau.

Meanwhile, buku Versus ni pulak masuk bab2 nak berubah, with a little bit of romance. (Oh bagi aku bab cerita cinta diorg tu lagi pnjang kot.). Jalan cerita yg dah biasa didengar, cuma mungkin Hlovate dedahkan dari satu sudut yg tak ramai org sedar. Dari kacamata budak2 skate, basket, breakdance shuffle etc. And aku akui, bnyak jugak la tajuk2 buku agama Hlovate senaraikan dlm buku ni.

The good thing is, dlm buku ni bnyk tazkirah. And Hlovate dedahkan pd pembaca tntang budaya dak2 skate, bahasa diorg. (Woo bagi aku bahasa skate yg digunakan dlm ni kasar la sket dr bahasa yg aku slalu guna.)

Anyway, aku tak abes baca pon buku tu. Aku baca smpai bab Minn ngn AO kawen je. And buku Rooftop Rant tu pon aku tak baca. Aku teros pulang 2 buku tu pada member aku.

Peminat2 Hlovate, jgn marah ea? ;) Ini just pandangan aku je. Buku tu still memberi pngajaran pada org ramai...

*UPDATE*

Aku tak habes ulas lgi sbnrnye. Haritu nak cepat, nak blik umah. Meh kat sini aku smbung.

Slepas baca Hlovate, somehow ada kata2 yg digunakan oleh Minn Edina macam sama dengan kata2 yg aku pernah cakap kat diri sndri. Haha. Bolehla nak kata me and her do have a little similarities,tapi aku mmg BUKAN Minn Ed. Sebab Minn Ed peluk teddy bear yg diberi oleh seorg lelaki yg BUKAN suami dia. Aku rase mcm nak bakar je teddy bear tuh. Huh.

Marah benor nmpak. Takdelah. Lantak kau lah Minn Ed. Kau bukan wujud di alam nyata pon. Why should I care about you?

Haha. But somehow I was jealous with her. She's Ed'Sassin, adik kepada the Faymes Ked Flop, gf pada Sun the Wrath. Argh, how feymes she was, sampai AO pon admire dia. Haha. (ok2 dia feymes dri segi tak elok)

But anyway, I do have gained one good thing to keep for myself.

Selepas aku selesai baca buku Versus tu, aku rasa bersyukur sebabTuhan jaga aku. Sebab Tuhan letak aku masuk sekolah agama, dari Form smpai masuk U, title sekolah aku semuanya ber'agama'. Haha. Buat aku sedar yg biah solehah tu penting utk dijaga. And I thank God sebab Dia jaga biah solehah aku berbanding Minn Ed.

Dah2 la tu pasal Minn Ed. Cuba cerita pasal Effe Nelle plak. Haha.

11 comments:

  1. Haha. Bukan komen seperti yang akan disangkakan. Hey! Baca sampai habes, baru bagi persepsi. Ni, baru mula baca, dah fikir sana-sini. Mana nak best. Haha.

    ReplyDelete
  2. kakak...minn tu xabes brubh lg lar...
    nnt bile dye dah lame xjumpe AO..dye xthu yg AO tu da jauh lg bgus dr dye...
    pastu bile da blik m'sia...
    dye pulak mlu ngn AO..
    MOTIF CRITE NI..
    klu dah rse brubah tu..jgn brhenti pd satu limit je..
    stkt da pki tudung da ok..
    x..ni crta psl minn yg da brubh tu akhirnya jd minn yg lbih baik agamanya..

    ReplyDelete
  3. haha..teha, pndgn yg berbeza.nice.huhu..tulah, aku suro start ngn rooft0p tak nak.takpe2. org yg suka thriller mmg takkan masuk novel2 mcm ni.anyway, aku ttp suka hlovate!*peace*

    ReplyDelete
  4. Hidayatul Hafidzah bt ZulkifliJanuary 1, 2011 at 4:04:00 PM GMT+8

    Dalam memberi pendapat, xde yg salah dn betul. Ape yg org jugde kita x beri effect pon kt kita. Kita x rugi apa2 kn? Depends on them wether they want to look at us in positive or negative ways,rite? And we will always try to improve ourselves.

    Mcm kwn akk,dia suka baca hlovate sbb suka tgok jln cerita dia wlupun dh boleh agk ending dia cne. :)

    ReplyDelete
  5. teha....bab ni aku sokong ko...sbb kalo pmnat novel cinta...memg suka ar hlovate ni...tp kalo sape yg nak crik bacaan berat dlm santai...memg tension+ngantok bace...aku pon xabes bce bku hlovate...pada aku hlovate ni byk merosakkan bahasa melayu...kalau nak buat karya xsalahkan gne bahasa yg btol...not chatting or sms language...cmne org negara laen nak terima bahasa melayu kalau org melayu xleh terima bahasa melayu seadanya smpai perlu dipasarkan secara melampau....cuma pendapat terbuka...kalau salah sila betulkan saya...

    ReplyDelete
  6. to mcwa:
    ahha...aku spy blog ko ;)

    to anonymous:
    alah, klu bca smpai habis pn, page2 yg last tu mesti cerita pasal abang dia pulak yg nak berubah.kan3?? :P

    to tikah:
    heysh...tobat aku takmo dah baca novel chicklit camni...haha...thriller rocks!

    to k. Dayah:
    yup...tak salah pun..masing2 ada minat masing2 kan? ;)

    to zuno:
    ye2 aku paham ko pencinta bahasa melayu...tpi aku agree gak ngn ko, somehow bahasa yg digunakan dlm ni agak...erm...kurang 'melayu'~

    ReplyDelete
  7. to pngunjung blog:
    ye2...dah baca smpai bab tu. baca smpai diorg berdua kawen...yup paham, nak berubah spatutnya ada niat yg kukuh, yg kita sndri sedar. bukan sebab org...btol tak? ;)

    ReplyDelete
  8. Hidayatul Hafidzah bt ZulkifliJanuary 3, 2011 at 9:32:00 PM GMT+8

    to teha : yup,u r rite!hehe..akk layan je novel ni..x kisah je sape pengarangnya. klu crita dia bez,layan je..tp memang letih ckit baca novel2 yg panjang2 sgt..huhu but we take where it is good rite? :)

    to zuno : rasanya bukan hlovate je yg guna bahasa rojak. novel2 cinta melayu yg lain pon mcm tu jgk. setakat membaca novel2 kt malaysia ni tak pernah lagi jumpa novel yg menggunakan bahasa melayu standard..ade ke novel yg guna bahasa melayu standard?

    ReplyDelete
  9. to kak dayah:
    aish? akak jenis baca novel ea? msti novel fisio, anatomy sume...hehe

    to anonymous:
    warghh...lari!!! XD

    ReplyDelete

Share your thoughts!