Pages

March 2, 2010

Sedih. Nangis. Cry.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Memujuk org menangis. Mmg not my skills.
Malahan aku lngsung tak tau nak buat apa bila ada org mnangis.
What I will do if any of my girl friends nangis is
I will go beside her and gosok blakang dia perlahan2
Aku tak cakap apa2, tak pujuk apa2
itu je yg aku reti buat.

And aku rasa mnda tu adalah kelemahan aku.
Sebab time org nangis, bermakna dia tgah sedih
Jadi kita kena kurangkan kesedihan dia dgn memujuk dia
And aku yg tak reti memujuk ni akan rasa bersalah
Sebab aku tak mmpu mngurangkan kesedihan dia.
Sedangkan aku mahu kawan2 aku supaya sntiasa bahagia.
And time tu ialah time aku lemah.
Klu musuh aku pndai gunakan situasi nak serang aku time tu, aku mngkin akan kalah.

I'm sorry guys, sbb aku mmg tak pndai memujuk.
Especially to all my friends, I'm very2 sorry for that. Very.
Maafkan aku sbb tak dpt nak gembirakan hati korg.

Tapi kdgkala aku trpikir balik.
Aku rasa bersalah bila kawan aku sedih.
And aku tak dapat nak pujuk dia.
Adakah setiap yg sedih itu perlu dipujuk?
Ada juga yg sedih, dan hanya mahukan org utk beri dia kebenaran utk dia merasa sedih.
Faham tak maksud aku?
Macamni.
Yup, setiap manusia akan rasa sedih.
Dan tak salah utk kita bersedih, kan?
Kdgkala bila kita sedih, org pujuk kita kata "Jangan la sedih..."
Seolah2 kita salah. Kita tak sepatutnya bersedih. (pndapat aku, bnda ni biasanya trjadi pd kaum Hawa)
Biasanya lelaki tak faham kenapa prmpuan perlu bersedih.
Sbnrnya prmpuan ada masa bersedih masing2 pada setiap bulan
Ini disebabkan hormon. Setiap prmpuan akan melalui masa sedih masing2, biarpun ada yg tak mnyedarinya.

Alamak. Ni dah masuk topik lain.

Ok2. Anyway, aku takut nak pujuk org.
Sebab aku takut nnti org tu rasa mcm aku tak bagi dia rasa sedih plak.
And aku taknak dia nafikan perasaan sedih dia tu. Bg aku, klu sedih biar btul sedih. Jgn simpan2.
And sbnrnya aku tak tau ape org sedih nak. Huhu.
Tu yg aku tak tau mcmna nak pujuk.

Klu kat rumah, klu adik aku nngis aku biar je.
Sebab klu diorg nangis msti sbb gaduh.
Yup, aku tau. Diorg tu kecik lagi. Pujuk la pujuk.
Klu org2 yg dah besar pulak, we never cry. Sebab kitorg dah tak gaduh.

Tapi klu sedih kat umah, rasa mcm nak nangis, siapa yg pujuk?

No. I cry alone. Under my blanket. In the middle of the night.
When everyone is sleeping. When no one is hearing.

I guess I'm ashamed to show my weak side to my family.
And the same goes in front of my friends

Huh. Ego.

The last time I cried in front of my mother is when my father was admitted to the hospital. Form 2.


So if you cry alone, mana ada org nak pujuk.
And so that explain why aku takde knowledge nak pujuk org.
Sebab aku tidak dipujuk.

"Senang je sbnrnya. Apa yg awk nak klu awk tgah sedih n nangis? Then you do the same utk pujuk someone." Kata seorg psychoterapist aku.

Hmmm. Klu aku sedih, aku tgah nngis, I would be like a small child that is lonely
I need no one and have no oneI want no one kaco aku.
I mean, to be around me when I'm crying is fine
But jgn tegur aku yg tgh nangis tu
Dont say something like "Teha nangis ke?" or dont even say my name
Dont even look at my face when I'm crying
Just pretend that you dont see I'm crying. Buat bodo je. Buat tak nmpak je.
Tapi menggosok belakang aku without saying anything is acceptable
Because whenever ada org tegur mcmtu
'hujan' akan turun dgn lebih lebat, bukannya makin reda

Heck. My ego.

But even egoist needs someone to be by her side whenever she cries. Cuma perlukan cara yg btul.

Yup. Aku malu klu org nmpak aku mnangis. Why?
To show that I'm strong? But people say menangis doesn't show that you're weak
Crying is even the strongest weapon for a woman.

Really?

But I kinda like it to cry alone in the middle of the night
and feel the loneliness.
Because I know God is there. He is always there by my side.
(No guys, I'm not saying that crying is wrong. It's just me that is wrong here. Sorry)

7 comments:

  1. oh my dearest teha..why you said you are wrong here? no teha,no..stiap org ada dia punya pndapat dn perasaan..klu kita sedih bisanya bersebab,kn? tp, klu tiba2 kita rasa sayu,syahdu,dn sedih bgt,itu adalah anugerah Allah untuk kita..Dia rindu akn rintihan kita bersama linangan air mata..mgkin kita dh lama tak nangis and Dia yg Maha Penyayang bg peluang untuk kita jadi manusia normal(dn mata yg normal..hehe)erm..bab pujuk org nie,lbih kurang je kite teha..=)skill tu biasanya lg mnt0p klu ia hadir dr hati yg tulus..betul x?(ke akk masuk lif tekan sendiri nie?hee..)xpe,when you become a wife/mom soon,dgn sndirinya teha akn pandai memujuk org..insyaAllah..=)

    ReplyDelete
  2. salam.. nice posting teha..

    salunya kaloorg nangis nie mmg tak ley tnya. cth, "teha, napa nie?? napa nangis??"

    4 sure hujan btambah lebat.. pada pndngn aku, girls nie hanya pelu org kat sbela dia utk dgr dia nangis. say nothing. tue lagi bmakna. nie pndpt aku sbb aku jenis yg macam tue. hehe.. peace (n_n)v

    apa2pun.. nangis bukan tunjuk kita lemah. girls mmg sinonim ngan tangisan.. apa yg pasti, aku suka cara ko.. gud teha!!

    ReplyDelete
  3. To ulyajihadee:
    Saya tau, akak mmg terer bab2 pujuk org...hehe....masuk lif takyah tekan pun dah naik sdnri kak~mnndakan akak dah ada bakat nak jadik isteri/mom ni!akak..sy tak saba nak makan nasik minyak ni kak!heheheee~~

    To aku abid:
    yea?hurm aku ingat aku sorg je mcmtu. Wahahaha
    tapi aku kagum tgok org yg tgah nangis, tpi dia still bleh explain kenapa dia nangis...aku klu nangis kompem tak cakap pape~

    Yup, girls mmg perlukan org by her side, org yg mndengar~ you're right! ;-)

    ReplyDelete
  4. eeeei...teha ni kan..bab ngusik akk n0 1 ea! teha tu dlu kot wt knduri nasi minyak..ha,jgn lupa jmput akk nnti tau..=) akk sntiasa d0akan teha bahagia,..saayang teha..=)

    ReplyDelete
  5. to ulyajihadee:

    heee~~insyaAllah kak, nnti klu sy ada buat kenduri nasik minyak, sy buat pengumuman dlm blog ni ye!hahaha...tpi takkan sy nak lngkah bendul kak...sy pas kat akak dulu laa...heee =P

    ReplyDelete
  6. ko kna jemput aku gak.. demi ko aku sanggup meredah laut china selatan(naik kpl terbang)ahakss!!!

    ReplyDelete
  7. to aku abid:
    wah3x!Aku bngga ngn smngat ko...ni yg tak sabo nak kawen ni!hahahahahah (gatal!)

    takde rr..ko pun same gak!ajak aku tau!aku nak merasa gak nek eroplen~~

    ReplyDelete

Share your thoughts!