Pages

April 20, 2010

Family Rulez

In the name of Allah, the Most Merciful and the Most Graceful.
May peace be upon you, with Allah's love and blessings.

Okay, now my way of writing's gonna change. You know why?


Huh. Easy to guess. I'm writing according to my mood. And now my mood changes.


Here goes.
**********

Okay. What to tell? Owh, basically nothing.
OK, OK. Enough of the blue okay, I wanna be happy now.

So, hi there friends? Takut tak lepas baca post2 sblum ni?
Hahahaha....I wanna say I'm really2 sorry for acting so irrational, but I can't help it.
But I hope I'm much better now.

Well, not living with you now, so tak leh nak tell story about you. Nak sangat citer pasal korang, klu tak nnti boring la blog ni. Asik citer pasal aku je kan. Huhu.

Musti best ek korang skarang? Gi kelas, studi sesame, gi library...hahaha...pastu korang pon cakap bnda yg sama kat aku. "Mesti best ko skrg kan? Dok kat umah, rileks, tak tensen blaja..." Hahaha. Besala tu, we always see rainbow on other people's heads instead of ours.

Hurm, ape aku cakap tadi? Nak citer pasal korang? Hmm...tapi ape aku nak citer? Jap, biar aku pikir.

OK. Aku nak citer pasal bilangan adik bradik. Haha. Wlupun aku tak tau ape yg aku nak citer ni, tapi aku maen cakap je la dulu pndangan aku ek. Kita akan fokus pada sikap ataupun attitude setiap adik beradik ni macam mana, mngikut aturan dia dalam keluarga. Okay? ;)

First thing first, aku akan citer pasal adik bradik aku yg seramai 6 orang. 3 laki, 3 pompuan. Mula laki, pompuan, laki, pompuan, pompuan, lastly laki. Haha, best tak? Setiap org ade pasangan masing2. OK, OK. Let us analyse this set of siblings. Mula dgn abang umo 21, pastu kakak umo 20, adik laki umo 18, adik pompuan umo 15, adik pompuan umo 13 and adik laki umo 10. Sume dah masuk belasan tahun, and beza umo antara satu sama lain ialah 1 thun, 2 tahun, 3 tahun, 2 tahun and 3 tahun. Not bad, eh? OK. Parents sudah pun berumur dlm lingkungan 50-an, ayah 57 and mak 52. Kawen lmbat, kawen pada bulan August 1988. Setaun lepas tu dapat abang aku tros. Abang aku lahir tak cukup bulan kot.



OK. Maklumat setrusnya. Kita tngok perangan sorang2. Start dri si abang. Sbgai abang and anak sulong dalam family, he shows his authority in the family. Dia mnguasai suma adik die. And adik dia hormat n dgar ckp dia. And makbapak selalu bergantung harap pd dia, nak suro buat kerje yg mncabar sket msti suro dia. And anak sulong ni bak kata org lebih manja dgn parents berbanding adik bradik die. Sebab2nya, aku juga tak tau. Mungkin sbb anak sulong lebih lama idop ngn parents dia, atau parents lebih percaya kpd anak sulong. And abang aku ni lagi rapat ngn mak aku, I mean, time klu dia nak gi shopping ke, msti dia ajak mak aku. And klu dia kat hostel, msti dia call mak aku dulu brbnding bapak aku. Hmm, mngkin anak lelaki lbih rapat ngn mak, anak pompuan rapat ngn ayah. Atau dlm famili aku je kot. Haha. Tak kesah la.

But things will be different pulak klu anak sulong tu adik bradiknya sume pompuan atau sume laki. Yup, yup. Sume tu mmpengaruhi perangai setiap org. Anak no berapa, adik beradik berapa ramai, bape laki, bape pompuan. Tapi biasanya anak sulong ni mmg bertanggungjawab la, bleh nak kata. And agak mmguasai. Sbb dia yg sulong, yes I understand that. And anak sulong amat2 mmntingkan keluarga, sayangkan famili. Tu yg ada anak sulong pompuan sanggup kawen lmbat sbb nak keja jaga famili dulu. Dia akan cuba jd yg terbaik, sbb dia akan jadi contoh pd adik-adik dia. Dan dari situ, mngkin si anak sulong ni akan rasa dia je yg betul, akan rasa yg arahan dia patut diikuti, tiada kompromi. Haha, aku kata mungkin je ok. Mngkin berlaku, tpi depends on didikan parents gak.

Oklah. Smpai sini je dulu kot. Pasni nak citer pasal anak kedua dlm famili plak. Hahaha...aku la tu. Aiseh. (^_^)'

No comments:

Post a Comment

Share your thoughts!