Pages

February 23, 2011

Of Maher Zain, mom, and banana

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Study, sambil dengar lagu. Tiba-tiba termasuk lagu Maher Zain dalam playlist. Dengar la lagu Subhanallah, Always Be There, etc. etc.

Teringat segala-galanya yang berlaku time Maher Zain ni feymes dulu. Haha. Maksud aku bukan apa yang berlaku pada Maher Zain, tapi apa yang berlaku pada aku.

I joined a club once. Club ni banyak berkait dengan lagu-lagu Maher Zain. Boleh kata kenangan kelab ni banyak tersulam dengan lagu-lagu mamat omputih ni. Ada event pape je, pasang lagu ni. Lagu-lagu Maher Zain lah yang meneman kami membuat kerja bersama-sama.

Suddenly, Maher Zain buat aku terkenang-kenang.

Sakit kan, bila terkenang kenangan ni? Just because now, we are no longer together. The club no longer exist. What exist, is only the memories. And the people who share the same memories.

Yes, some might say, kita boleh je jumpa balik, buat reunion, ulang balik kenangan-kenangan tu. Yes, we can. But it won't be the same as before, takkan sama macam dulu. Ada something yang kurang. Ada something yang tak ada, yang tak sama macam dulu.

Apa dia?

Reason. Reason why we stay together.

Dulu, kita berkongsi satu organisasi yang sama. That's why we are together. We faced hardship together, we get scolded together, and yet we share happiness together.

But now? Why we are still together? Because we share the same memories?

Uh-oh, not quite a strong reason to satisfy me. So then, answer this question for me:

Do we still face hardship together?
Do we still get scolded together?
Do we still do works together?

We have our own life now, right? We have less things to be shared, except smiles and memories. A sad fact, indeed.

No wait. I forgot one point. We recognize each other. That makes us bound to stay as friends. Less things to be shared, doesn't mean you are no longer my friend. We are still friends, right? Even though I'm no longer by your side to face hardship and get scolded together, what's important is, I've met and knew you once.

Aku, pernah kenal kau, dan kau pernah bantu aku hadapi kesusahan bersama.

Walaupun aku hilang ingatan, dan kau juga hilang ingatan, membuat aku tak kenal kau, dan kau tak kenal aku,  tapi sejarah kita pernah bersama takkan pernah terpadam dari pahatan masa.

(poyo ayat bajek tau sastera)


Anyway, thanks for the memories.
(takde kaitan dengan Sophie Kinsella)


***
Mom called. She told me to come back home on 25 Feb or 4 Mac, sebab dia nak pergi KL, ada kursus.

Time dia call, aku cakap ok je, kalau umi suruh balik, boleh je balik. Setakat ni tak ada apa-apa lagi tarikh tu.

But then, the same day, I went to my study circle. And guess what? There's a mass lecture on 25 Feb, Jenazah Management Course on 26 Feb, and another mass lecture on 4 Mac. And Wan ajak aku gi Gombak, ada Ummatic Week yang nampak cam meriah kat sana.

Oh well. Really. Aku semangat nak balik rumah, untuk tolong cover tempat mak aku kat rumah. But at the same time, aku memang budak skema yang suka ikut peraturan. I *think* I should go to the mass lectures and the Jenazah Management Course, right? Oh well, attendance will be taken as marks for Study Circle II.

Haha. Syurga bawah tapak kaki ibu.

Takpe. For you, mom.

Skip je. ;)

***
Sometimes, it does makes me feel sad.

Bila aku ada sesuatu yang orang di sekeliling aku takde. Dan orang di sekeliling aku tu ialah orang-orang yang rapat dengan aku. Buat aku rasa serba salah, sebab aku ada benda tu, dan diorang tak ada.

And what makes me feel even worse, aku tak tau kenapa Tuhan bagi aku benda yang orang lain takde tu.

Ya salam...mungkin kedengaran seperti tak bersyukur, tapi I try, I try to be thankful. I know, setiap benda ada hikmahnya. I put my bet on that.

Hmm. Saya nak tanya lah anda. Kenapa anda mahukan benda yang saya ada, tapi anda takde tu?

Ok lah nak bagi clear, contoh la nama benda tu pisang. Tak semestinya anda nak pisang yang ada pada saya, yang penting, anda nak ada pisang.
Sedapnye makan pisang...nyum, nyum

Mungkin, anda nak pisang tu, sebab anda nak jual pisang tu. Supaya anda boleh dapat duit untung, untuk sara diri dan masa hadapan.

Atau mungkin, anda nak ada pisang, untuk menunjukkan bahawa anda mampu memiliki pisang itu. Menunjukkan bahawa anda lebih baik dari orang lain. Atau pun, untuk membuktikan bahawa diri anda ni berkebolehan. Supaya anda boleh merasa bahagia dengan keberkebolehan anda itu. (but then, what?)

Saya?

Saya tak tau kenapa Tuhan bagi saya pisang tu. Yang saya tahu, mak saya nak pisang tu. Dan saya sentiasa doa pada Tuhan, supaya Tuhan bantu saya bahagiakan mak saya.

Owh, now I see. Tuhan bagi saya pisang supaya mak saya bahagia. Biarpun pisang tu tak begitu penting pun untuk saya.

At certain times, when my mom doesn't show that she needs the banana, I suddenly feel lost of purpose of having the banana. Membuatkan aku terfikir, what will happen kalau aku tak ada pisang tu? Hinggakan up to extend that I wish I could feel macamana bila aku tak memiliki pisang tu.(astaghfirullahalaziim) Aku akan sama macam orang-orang di sekeliling aku. Aku akan dapat merasa kesedihan diorang kerana tidak dapat pisang tu. Baru aku akan sedar kepentingan pisang tu. Or really, the banana is really that important?

Anyway, for you guys yang tak ada pisang tu, ketahuilah. Ada sesuatu yang hati kecil aku kagum dengan korang. You guys know how it feels to work hard to get that banana. You guys got that experience, and that experience is very valuable. Because when you finally got the banana, you will feel the glory. Korang akan rasa puas. Dan aku masih di sini, still wondering, and still to get the banana for my mom.

Don't worry guys, don't be sad. Although you don't get the banana, you still get something else, which is also (I think) in the same value as the banana. Cuma nilai je berbeza. Macam duit RM10 kaler merah tu, dengan sebuah buku yang berharga RM10. Harga yang sama, dalam bentuk yang berbeza.

Enjoy.

7 comments:

  1. somehow,..ak rse cm ak tahu ape yg ko maksudkan ngn 'pisang' tu..btol2, kalau pn ak xde 'pisang' tu, tp ak ade ko kn..he2..

    ReplyDelete
  2. hehe...takpe..mcm kita share apple fuji aritu, kita leh share pisang plak kali ni....kan??hehe

    ReplyDelete
  3. you really touched my heart....very good sharing moment this time! i feel lots of feelings during go through this!

    terima kasih teha cyg..

    teha dh buat akk byk berfikir...:)

    ReplyDelete
  4. akak...sayang akak jugak....
    no matter what, we're still friends, kan? ;)

    ReplyDelete
  5. your experience and situation is somehow just like me..just always believe that things happen for a reason..Allah Maha Mengetahui setiap yg berlaku..

    ReplyDelete
  6. hmmm...interesting...kita berkongsi sesuatu yg sama....yup, betul tu...put your trust in Him ;)

    ReplyDelete
  7. yup, we will still friends a.k.a sisters...insya-Allah..:)

    ReplyDelete

Share your thoughts!