Pages

July 12, 2009

McLEAD. Precious experience.

Salam.
McLEAD:Management Course for Student Leaders.
Place:Puteri Resort,Ayer Keroh,Melaka
Date:9 July-12 July 2009
Participants:All Presidents, Vice Presidents and Secretaries of all societies, clubs, committees and councils.

Sampai je resort tu,mmg chantekk.Ala...'resort'...klu tak chantek takde namenye resort
Bkumpul kat dewan,Puteri Ballroom 1 namenye.Ramai2 dok kat situ.
Perasaan,memang takut.Rendah diri.Rase macam sape je aku ni nak ade kat sane?
Kt situ sume nye jawatan beso2...Presidents,Vice Presidents..jawatan tinggi2 sumenye.
Aku plak mcm sesat kat situ.Menyemak.Takut aku.Rase down jek.
:tsk:Ye ar..kat situ sumenye 'somebody'...aku mcm 'nobody' jek...

Malam,start talk.Ustaz Hamidon,salah,DATO' Hamidon.Dah nek pgkat.
Aku suke cara die bercakap.Isi talk die tu berguna,wlupon aku tak dengar sgt ape die ckp.
wakakaka
Malam tu sblum talk mula, si majdi ckp yg die terpaksa lepaskn salah satu jawatan die,same ade President MRC, atau Vice President 1 FRC.
Kesian kat die.Die sayang dua2 jawatan tuh.Die sayang FRC.
FRC pon sayang die jugak,tapi ape kan daye...
Sepanjang talk malam tuh aku dok pikir pasal tuh.And pikir pasal almanac FRC.
TU yg sampai tak dgr ape Ust Hamidon cakap.
Lepas habes talk,aku,Wan,Brhanudin n Syafiq wat meeting jap.Disertai Majdi.
Nak settlekan almanac,n nak bncang masalah Majdi.
Last2 Majdi ckp die akn lepaskan FRC.Takpe,kitorg rehdho je..ala,mcm la die dah takleh join FRC klu die lepaskan jawatan tuh?

Next day,pg ade morning stretch...pastu talk,ramai yg tanye soklan...si syafiq suwoh aku tnye soklan...aku je yg taknak...huahua...soklan dia yg bg,die la yg kene tnye...wakakaka

rase trcbar woo...die suwoh aku tnye...next talk pasal financial planning dri AKPK,aku dah siap rncang soklan ape nk tanye...last2 tak trtanye jugak..sbb ade org dah amk dulu soklan aku tuh...mmg,klu nak tnye tp bukan niat btol2 nak tnye nih,mmg tak trcapai ek..huahua,salah niat...

Yang bestnye,talk petang tuh,Kolonel Afandi.Tajuk talk:Attitude and Discipline of Leaders.
Die terang macamne ciri2 leaders nih.Ade jgak die ckp,
"If you don't have these qualities,baek awak hntar surat letak jwatan cepat2."
Aku cam terasa la gak tyme die ckp tuh.Ye la.aku mane la ade ciri2 leadership yg die ckp tuh.
Aku cakap kat Wan,"Aku letak jawatan la mcm ni Wan."
Pastu yg si Wan ni plak g bg mesej kat Syafiq kate aku nak letak jawatan.
Errr......aku...err.....emmm....(.......)

Yg bestnye,aku ade soklan nak ditanye.Dan soklan tu datangnye dari diri aku sndri.Dan aku mmg nak tnye soklan tu.Bukan sebab d cabar atau ape.
Soklannye,aku tnye die
"Ape pndapat anda tntang satu society ni,yg melantik seorg leader krana dah takde org len nak jd leader,tetapi leader yg dilantik tu takde pngalaman LNGSUNG dalm leadership nih?"

Pastu die tnye aku,
"Orang yg dilantik tu,sggup tak jadik leader?"

Aku jwb balik,
"Yes,die sggup."
Aku rase puas ati dengar jawapan die utk soklan tuh.Rase macam aku dah jmpe sesuatu yg hilang.
Nak tau ape jawapan yg kolonel tu bg?

"Takpe.Yang penting,kesanggupan die utk jdik leader tuh.She is daring to take the challenge to be a leader."

Kesanggupan tuh.Itu yg aku carik.Sebab aku sggup.(Btol ke aku sggup?)

Pastu die smbung lg,

"tapi support dari anak buah amat penting utk leader tuh."


Yang si Wan ni plak gi hntar mesej,tulis bnde yg sama sperti di atas,pstu hntar kat Syafiq.Lepas tu,mula la henset aku tak brenti2 mesej masok.mesej2 supportive sumenye.

Trime kaseh r korg...bg support kat aku...huhu

Petang tu ade 'The Hunt'.Best giler lari2 dow!Dah lame aku tak berlari...wow!yeah!
Malam tu,sebelum meting almanac,si Syafiq ajak jmpe.Aku ajak Wan teman.
Dia tnye,
"ade mnde2 nak ckp?"
Aku tau,die nak tnye pasal ape yg dah jd petang tadi mase talk Kolonel tu.(yg aku cakap nk letak jawatn tuh)Serius,aku tk tau nak ckp ape..

Memang aku ade ckp aku nak letak jwtn,tapi aku just cakap je.Memang la aku just cakap je yg aku nak letak jawatan,tp deep in my heart,aku mngiyakan ape yg aku cakap tuh.Ye.mmg aku ade rase cmtu.
Si Syafiq tu plak trkejut bile Wan bg mesej cakap aku nak letak jwtn.
Aku plak,malam tu just bitau diorg dua patah je,

"Jangan risau."

Si Syafiq tu tnya,berapa peratus persediaan nak jdik Vice nih?
Aku cam trpana dgr soklan tuh,tak sure nak jwab cmne.
Mmg aku willing nak pgg jwatan tuh,tpi deep in my heart,aku tak yakin ngn kebolehan diri sndri.
Pengalaman aku pn tak cukup2(tak tau bila nak cukup).So aku jawab,

"90%."

Aku sndri pon tak tau btol ke tak 90% tuh.
Syafiq tu cakap,

"kemana hilangnye lg 10% tu agaknye?"

Ntahla Syafiq,aku pon tak tau.

Mase jumpe die malam tuh,aku takut aku nanges je(cehh...nges je keje nye),sbb bile org nk jmpe aku,nak tnye ape perasaan aku..aku jdik takut,nerves.Sebab aku rase mcm aku dah buat salah.Naseb baek aku tak nnges.Tapi agak tak slesa la jgak ble kene tnye camtuh,sbb aku tak brani nak berterus terang.
Dont worry about me la you guys...biarla aku down pon,korg wat bodo je...takyah susah2 nak pikir pasal aku..aku ni je ha yg emotional trlebih kot...mmg feelings aku cepat mixed up...yg penting,korg jgn sedey2,jgn down...sbb klu korg down,automatically aku down,aku jdik risau.so korg sume kene happy sntiasa...tau?=)
Anyway,thanks la Presiden,buat susah2 je support aku...and to all of you to...

Klau aku sndri willing nak hold on to that post,jd aku la kene buat bnde tuh.
I'll do it,because of that willingness.
"Allah takkan mmbebankan hambaNya melainkan yg dia mmpu."
(msg yg Presiden bg kt aku)
God gives me this,God knows it better than me.I go with the flow of Allah.

(P/S:Citer pasal McLEAD tak abes lg.Tunggu smbungannyer..)

No comments:

Post a Comment

Share your thoughts!