Pages

August 4, 2015

Mengumpat, dan implikasinya

Bismillah.

Kalau suami orang datang pikat kau, tak mustahil nanti kau dah kahwin dengan dia, dia pikat perempuan lain pulak.

Sama jugak macam mengumpat. Kau mengumpat orang lain depan aku, tak mustahil nanti esok lusa kau mengumpat aku depan orang lain pulak.

Mengumpat ni bahaya kepada semua pihak. Orang yang mendengar umpatan akan berburuk sangka pada yang diumpat, orang yang diumpat akan dipinggirkan tanpa mengetahui sebabnya, dan orang yang mengumpat akan jadi orang yang tak boleh dipercayai.

Kalau tak suka, cakap depan-depan. Kalau tak nak cakap, diamlah. Kau cerita keburukan dia pada orang lain, apa faedah yang kau dapat? Apakah masalah kau dengan dia akan selesai kalau kau cerita kat orang? Kot ya pun nak cerita, cerita lah pada orang yang betul. Pada orang yang kau nak umpat tu. Sekurang-kurangnya dia dapat tahu mana salah dia. Boleh lah dia betulkan. Kalau dia buat bodoh je lepas kau tegur, itu masalah dia lah. Tanggungjawab kau dah selesai.

Ini lah yang menyebabkan aku nak lari daripada kau. Kau suka umpat orang. Dan aku rasa 'kotor' setiap kali kau mula perangai kau tu. Pot pet pasal orang ni, orang tu. Hah, nanti nama aku lah pulak yang bakal dipotpet kannya. Haa tengok, aku pun dah berburuk sangka. Ya, aku faham kalau kau geram, dia tak buat kerja ke, bagi arahan tak betul ke...aku pun geram. Tapi bila kau cerita, sebut nama dia, cakap keburukan dia...macam kau tu tak sedar yang kau pun bukannya sempurna sangat. Macam kau tak nampak keburukan yang kau sendiri pun ada. Kau tak takut ke, bila kau bukak keburukan orang lain, bukak aib orang lain, Allah akan bukak aib kau?

Ya Allah, peliharalah kami dari dibukakan aib kami. Di dunia, dan di hari pengadilan.

Ya, aku pun paham kalau kau cerita pada orang untuk hilangkan stress. Macam apa yang aku buat ni jugak. Aku stress dengan apa yang kau buat tu. Tapi ada aku sebut nama kau? Pembaca tahu ke siapa yang aku dok marahkan ni? Tak, diorang tak tahu, sebab aku tak sebut nama siapa-siapa pun. Ya, lain kali, kalau nak hilangkan tekanan perasaan, guna ton umum. Senang orang paham, oh...kau nakkan nasihat. Diorang pun boleh bagi pendapat diorang tanpa bias kepada sebelah pihak. Ni kalau kau sebut nama orang secara spesifik...aku pun dah mula buruk sangka. "Eh kau ni, kau nak hilangkan stress ke, kau nak buruk-burukkan orang tu?"

Tolonglah. Tolonglah jangan makan bangkai saudara sendiri. Ya Allah...geli tau tak!

Hubungan persahabatan/ukhuwwah tu akan lebih senang terjalin, dan lebih senang kekal lama kalau tak ada orang yang suka mengumpat. Kita akan saling berbaik sangka, dan berbaik sangka ni secara tak langsung menyebabkan:
1. Dia pun turut berbaik sangka dengan kita
2. Dia jadi termotivasi untuk jadi baik macam yang kita sangkakan
3. Kita akan saling menghargai, menyayangi, dan lebih senang untuk kita menerima keburukan/kelemahan dia

Allah.

Hmm. Aku tau, berdasarkan kemampuan aku, aku tak dapat nak tegur dia depan-depan. Tapi aku akan sentiasa memerhati. Kot-kot ada peluang yang boleh aku guna.

Allah. Manusia. Aku pun tak sempurna.

2 comments:

  1. Haha akak! tahu tak aisyah sambung belajar skrg, dkt umk. T.T
    nanti aisyah gi kl, aisyah roger. kita ngeteh :*

    ReplyDelete

Share your thoughts!