Pages

December 12, 2009

Cinta aku kat dunia ni

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Aku gi satu talk pasal pgorbanan by Ust Zamri kat Uia time lepas AidilAdha haritu~~
Pastu ust citer la pasal nabi Ibrahim ngn nabi Ismail time nabi Ibrahim nak sembelih nabi Ismail...
Klu ikutkan,kite mcm dah besa dgr citer ni kan?Dah hapal dah,dah lali dah....
Tapi one point yg ust tu bawak melalui criter tu yg mnyebabkan aku trpikir

Kenapa Ibrahim sggup nak sembelih Ismail,sedangkan itu la anak die yg paling die syang??

Sebab Ibrahim sggup korbankan CINTA DUNIA dia demi printah Allah yg Maha Kuasa!!!

Pastu ust tu suruh kita pikir balik diri kita, sggup tak kita korbankan cinta dunia kita??

Bila kita pikir2 balik...hurmmm...kita tnya diri kita:

"Bende apa yg kita paling sayang dalam dunia ni??"
"Bende ape yg kita TAK SGGUP nak lepaskan,tak sggup nak tgok bnda tu hilang dari mata kita?"


Hurmmmmm.....(klu ade bunyi mcmni,mnndakan aku tgah berfikir)


Takut mati tak?Takut tak nak mninggalkan dunia ni?
Bermakna kita sayang akan melihat kecantikan dunia dan perhiasannya.


Takut kehilangan mak bapak?Takut mak ayah atau ahli keluarga meninggal?
Memang kita sayang mak bapak and famili kita, tapi mereka hnya manusia yg bleh mati bila2


Takut tetiba balik2 umah tgok umah dah rentung trbakar, laptop dah kena curik,broadband carik2 dalam bilik tak jumpa, enset jatuh dalam kolam, kad matrik tercicir tgah outing etc. (cuba pikir,msti ada satu barang yg kita syg sgt, dan kita takut mnda tu hilang)
Hmm...cinta dunia anda adalah harta,sayang dekat harta yg kita beli guna duit kita sndri  sebab kita rasa yg benda tu KITA yang punya


Takut org tersayang hilang@carik laen, atau kawan2 yg rapat dan baik mati meninggalkan kita?
Hmmm...paham2 je la

Hmmm.....tak kire.MESTI ade sesuatu yg korg syg nak lepaskan kat dunia ni kan?
Haa...tu la cinta dunia korang...dan patutkah kita mmpunyai cinta dunia?
Sedangkan dunia ni hanyalah SEMENTARA???

Hmm...aku mngaku,aku juga ada pnyakit cinta dunia ni.Cuma cinta dunia aku blum wujud je lagi.
(Pembaca:Hah,blom wujud?Camna tu?)
Hehehe..ok2.My cinta dunia is my soulmate.


Soulmate.Ikut korangla nak define ape itu soulmate.Bestfriend kah,husband kah,pakwe kah...
Soulmate is more than just a husband. Mestila ade beza antara soulmate ngn husband kan?Klu tak nnti jadi synonym plak dua pkataan tuh.

Anyway,aku rase aku akan susah nk lepaskan soulmate aku.Sebab ape?Sebab kita sayang dia.That's it.
Bukan bermakna aku dah ade soulmate dan aku susah nak lepaskan dia skrg,tapi ape yg aku cuba nak cakap kat sini is....kalau aku ade soulmate,mngkin aku akan susah untuk lepas dia prgi jauh2,susah nak dapatkan semangat balik kalau dia meninggalkan kita.Sebab soulmate kita tu susah nak jmpe,bukan maen trus jmpa tepi jalan je!Aku tapis habis-habisan kot!Kene cukup ikut ape yg aku nak.Sebab tu la namenye SOULMATE!

Tapi takpe,insyaAllah dgn kekuatan yg Allah bg,aku bleh lepaskan cinta dunia aku.Macammane nak lepaskan cinta dunia?Dengan mnambah CINTA KEPADA ALLAH.Baru la tak rasa lonely bile cinta dunia dah takde...Sebab ape?

Sebab kita SAYANG ALLAH LEBIH....~~~ ^^
(jodoh petemuan di tangan Tuhan)



"Sesungguhnya alam akhirat itu lebih baik bagi kamu,jika kamu mngetahui...".Ayat dlm Qur'an bnyak mcm ni.Dah tu kenapa kita still trtipu dgn dunia yg sementara??Hurrmmmmmm...

3 comments:

  1. cinta dunia vs cinta akhirat~dan apa yang pasti..tika dan saat ini.. cinta dunia itu adalah satu realiti dan cinta akhirat itu masih dalam ilusi..hanya sesiapa yang memandang dengan mata hati barulah akan mengerti serta memahami...huhw~

    ReplyDelete
  2. wah2 wan..ayat kemmain~~~best2!!

    to chepah:yup,tanpa sedar dia sbnrnye ade~~huhuw~

    ReplyDelete

Share your thoughts!