Pages

December 8, 2009

Kene 'angkat'

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Malam 6.12.09. Malam bersejarah. (bersejarah la amat~)
Seorang S/U sedang menyiapkan kerja2nya di hadapan laptop yang dipinjam drpd Yantie.
Bnyak jugak keje dia malam tuh. Action plan, list committee, jobskop, surat mntak sponsor etc...
Tapi S/U tu suke la jugak...bukan ape,dah ada laptop,so suka la nak buat keje nye...
Ditambah pula dgn pendrive kembar baru yang ditempah khas dari PC Fair
bertambah semangat lagi nak buat keje
Dan si S/U berazam utk tidak tido lgsung pd malam itu...
Alhamdulillah...berjaya juga disiapkan sedikit...wlupun dlam menyiapkan keje tu ade juga si S/U menyelinap di facebook, blog, ning dan ym~
Si S/U melihat jam tangan Adidas RM10 nya.Hmm..dah nak dekat pukul 7 pagi. Nak tido skrg? Fikirnya.
Oh tidak, gi mandi dulu. S/U lntas mngambil towel dan baldi,lntas mnuju ke bilik air dgn hati yg gembira..
(awal sungguh mandi)

Setelah siap mndi segar bugar, si S/U mnyambung lagi tugasnye di hdpn lptop.Bukan ape,bkn senang nak ade lptop depan mata ni!Lantas digunakan peluang trsebut sebaik mngkin...mnyambung lagi kerja2 yang blum siap. Invitation letter utk setiap head dept blum dibuat lgi.Hmm..takde idea nak buat ayat...sambil2 tu kelihatan kepala S/U trsengguk2 di hdpn lptop..trsengguk,trsedar balik,trsengguk balik...lntas si S/u buat air Nestum utk mnhilangkan mngtuk..boleh la dia smbung buat assigment Math skit...

Pergi kelas Chem pkl 10, disusuli dgn Chem Lab yang haru biru. Si S/U dan rakan baiknya suka duduk di meja blakangggggg skali dalam lab.Dua meja depan dipenuhi oleh sisters, dua meja blakang sisters trsebut dipenuhi oleh brothers, dan blakang skali, si S/U duduk cuma berdua dgn rakannya. Bukan ape,dah penuh meja depan tu.Chem Lab yg memenatkan kerana S/U trpaksa mngulang beribu kali(hiperbola) kerana telah mlakukan bnyak kesilapan. S/U dan rakannya sedikit trtekan, ditmbah pula dgn rasa mcm nak lari drpd mdm yg agak garang,dgn brothers yg mmbntu+mnggnggu experiment mereka berdua di belakang.Setelah hbis kelas  Chem Lab dgn percentage error yg lebih 300%,mereka berdua pg makan di U Cafe,kmudianny pegi masuk office untuk keje shift petang...(LTD namanya)

Duduk di office, si S/U brtnya tntang group discussion pd mlmnya.Ingatkan skjap je, kmudian Administrative Officer pggil bg keje sket (btul ke jwtn ni?). Takpe,nama pun berkerja,mstila kene buat kan?Si rakan baik S/U pula disuruh oleh Asst. Religious Officer utk ajar anaknya Matematik. Guna komputer di ofis jap sbb kawan sepejabat si S/U nk tgok list nama org bwhan. Sehingga la nak dekat pukul 4,prgi ke CC utk print out action plan yg diminta oleh department lain.Si S/U lntas dikejutkan oleh jgkitan virus ke data2 pentingnya. Pnjaga CC tu mmberi nasihat kpd S/U agr klu nak bukak lgi file2 dlm ni kat laptop ke, kene off antivirus agar file2 tu tak hilang.Argh, getus hati S/U.Die tringatkan file2nya yg baru shaja disiapkan malam dan pagi tadi.Dia mula risau adakah file2 itu bkal mninggalkannya?Tapi kerisauan itu hnya dilindunginya sja.

Petang itu rakan sepejabatnye menawarkan pdnya agar dia mmbawa pulang pndrive S/U untuk di scan di laptopnya.S/U lntas ikutkan saja, wlupn dlm hatinya sudah pasrah akan kehilangan file2 itu. Fikirannya difokuskan utk mnmgatur event discussion pd malam itu. Pada malamnya, dengan kepala yg agak tepu dan cuaca sejuk selepas hujan, S/U turun padang. Setelah mnyelesaikan beberapa masalah yg timbul, pendrive nya itu dipulangkan dan rakan sepejabatnya mngajak masuk ofis sbb ada keje nak buat. S/U mngikut saja,lgipun data yg diperlukan oleh rakannya itu ada dalam pndrivenya. Setibanya di ofis, rakannya lntas mmbuka pndrivenya di komputer di ofis terbabit,tetapi tidak lama kemudian die dpggil oleh Officer utk sesi Sharing Moment.Maka tinggallah si S/U untuk mnyambung perjuangan rakannya di depan komputer.

Mata S/U terasa agak pedih kerana masih tidak dpt rehat drpd pncaran UV,InfraRed dan ozone komputer trsebut,Mungkin matanya nnti akan bermutasi mnjadi mata X-Men yg boleh laser tuh.Tapi tidak mngapa,pndrive kesayangan sudah di dpn mata, S/U lntas mngexplore data yg ada dlm pndrivenya.Kelihatan seperti file2nya masih ada,lantas tiba2 hilang semuanya dalam sekelip mata. Tiba-tiba satu perasaan mnyelinap masuk ke dalam hatinya.Rasa seolah-olah hati dan organ-organ dalamannya trjatuh ke bawah.Tekak dan esophagus tiba-tiba trasa pahit,tetapi bibir dgn snyuman masih lagi digam di muka. Hatinya bertanya, air mata?Mintak maapla,dah kering~Tapi takpe, si S/U takkan mnyerah kalah pada keadaan. Dia lntas buat mcm biasa je, mcm takda ape2 berlaku lntas mula menaip semula list2 org bwhn kedalam komputer trsebut.Alhamdulillah Afifah ada hard copy.Maka si S/U stay di pejabat shingga pukul 11 shaja krana Officer2 dah nak blik. List org bwhn still tak dapat disiapkan.

S/U dan rakan sepejabatnya, yg tadi yg Sharing Moment tu, menuju ke AMF bersama-sama. Masih lagi mmpu trsenyum, tapi muka, hati dan perasaan sudah pun penat.S/U cuma mmberitahu tntng prkara itu kpd K. Nazihah selaku PM shaja. Di dewan discussion tlah pun tamat,cuma mnunggu satu fasi bg satu group utk mnghentikan pnghasilan perkataan yg trlalu bnyak...kmudian bg melegakan sdikit perasaannya, si S/U lntas cuba utk mmbntu mnyusun krusi,tpi dilarang oleh officer krana kerja itu kerja org lain.Rakan baik si S/U telah pun pulang dulu kerana sesungguhnya mereka ada Chem lab report utk disiapkan dn dhntar esok.S/U yg hmpir tak bersemangat masih tidak mahu pulang,ttpi setelah kak nazihah mmnta tolong kpd Ynatie utk mmnjamkan lptopnya kpd S/U,lntas S/U bjalan pulang kerana malu untuk mmnta2.

 Si S/U lepak sbntar di lobi hotel dgn niat ingin brseorgn dan mnenangkan perasaan,dia kmudian mnutup matanya dan berlagak seperti org kene halau rumate suh kluar dr bilik.Rakan2nya dtg dan prgi,setelah ofer utk mmbantu ditolak oleh S/U.Setelah itu S/U mmbuka kmbali matanya,pergi mngambil lptop drpd Yanti dan mnuju ke bilik hotelnya utk bersiap2 mmbuat discussion chem Lab report.Setelah dihentam dan dilanyak dan dilantak,akhirnya siap juga report pd pukul 1 suku pagi.S/U lntas naik semula ke biliknya utk mnyelesaikan masalahnya.Dicari2 dikorek melalui emel dan file download dlm lptop yntie,alhamdulillah S/U mmnjatkan ksyukuran kerana separuh drpd file2 yg hilang dapat diganti.Sekali lagi pd malam itu S/U berniat utk tidak tidur,(lntas mnjadikan rekod tak tido 2 mlm brturut2) tetapi tnpa disedari,setelah beberapa kali tersengguk dihadapan lptop, si S/U hilang kesedaran,unconscious org Puteh kata. Dia lgsung tak tahu apa yg trjadi.




tiba2 S/U trsedar semula apabila hensetnye brbunyi akibat alarm yg ntah bile dia set kan. Hmm?
Aku kat mana ni?Dia mmrhati sekeliling.Atas katil???S/U hairan.Macamna dia boleh berada atas katil sdgkan dia mmg btul2 ingat pd mlm td dia tak jejak katil lgsung!Seingat dia,dia hnya trsengguk di depan laptop!Jika dia sndri yg naik atas katil,sudah semestinya laptop yntie akan di shut down trlebih dahulu.Tetapi laptop yanti masih sihat wal afiat,segar bugar!Hmmm...Puas S/U memerah otak,adakah dia sndri yg naik katil pd mlm itu,atau.....ada 'sesuatu' yg angkat dia naik katil???Hmmm....

(Alhamdulillah,wlupun rekod tak tido dua mlm tak dpt dipecahkan,tapi sekurang2nya S/U dapat la tido wlupn skjap~dalam klas Chem,si S/U mneruskan senggukkan nye setelah sekian lama dia dah tak tersengguk dlm klas)

4 comments:

  1. salam,
    tabah btul si s/u ni..ape2pun keep up the good work..
    tp yg mane btul, d angkat atau diri sendri yg mengangkt..?? menakutkn jugak kdg2 x prasan ape kite buat..rase nk replay balik

    ReplyDelete
  2. Salam. Pada S/U kesayangan saya, terima kasih kerana telah bersungguh2, berusaha, bertungkus-lumus, memerah dan menggembleng tenaga serta bermujahadah dalam menyiapkan document2 yang penting untuk syarikat kita. InsyaAllah, saya sebagai PA pada CEO kita (perasan naik pangkat) akan berusaha untuk memujuk boss kita supaya anda mendapat promotion. InsyaAllah, kalau tak promotion itu datangnya dari boss ia juga boleh datang dari Allah. Syukran jiddan, tak terbalas rasanya usaha2 S/U. Maaf sangat2 sebab tak membantu langsung, malah menyusahkan. Maaf sangat2 ye. Isk3. (Kan dah nangis!*Hee*)
    Wassalam~

    ReplyDelete
  3. to amalina:
    waalaikumussalam,trima kasih diatas kasih sayang anda wahai PA yg baik hati.sesungguhnya S/U merasa gmbira kerana dpt melakukan kerja dan membantu syarikat kita.InsyaAllah,Tuhan Maha Mngetahui...S/U bukanlah mmnta naik pgkat,tetapi biarlah S/U merasa gmbira dgn melakukan kerja yg dah mnjadi tggunngjawabnya...InsyaAllah..trima kasih skali lagi! ^^
    (dah jd tmpat tulis surat plak kat sini.hehehehe)

    ReplyDelete
  4. to teman yg tak dikenali lagi:
    takde la tabah mane si S/U tu,ade je org lain yg jauh lebik baik dr S/U ni...
    Yup,siyes tak ingat lgsung klu sy ni ade naik katil.macam lebih kpd 'kene angkat' je..huhu
    (ke saya ni amnesia???)

    ReplyDelete

Share your thoughts!